دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

رضا سیفی: مرحوم سیدجلال یحیی‌زاده نماینده مردم یزد در مجلس، هنوز ۳ ماهی از آغاز به‌کار مجلس نهم نگذشته بود که در یک تذکر از انجام ۱۵۵ سفر خارجی برای نمایندگان گلایه کرده بود؛ بعدها ماجرای سفرهای خارجی نمایندگان مجلس نهم جنجالی‌تر شد تا آنجا که همین اواخر سفر یکی از نمایندگان به برزیل به بهانه نظارت بر بازی‌های تیم ملی و پیگیری فساد در فوتبال سوژه روز شد.

مجلس

اين ماجرا كه فروكش كرد، مصوبه كميسيون امنيت ملي براي نظارت بر همه سفارت‌هاي ايران در كشورهاي خارجي موضوع علاقه نمايندگان به سفر را جاني دوباره داد. مجلس نهم مي‌خواهد ركورد سفرهاي خارجي مجلس هشتم را جابه‌جا كند. اين در حالي است كه 2 كميته يكي در داخل مجلس و يكي در وزارت خارجه نظارت بر سفرهاي خارجي نمايندگان مجلس و دولت را برعهده دارند.

تشويقي و ماموريتي

بهارستاني‌ها سفرهاي خارجي مجلس را در قالب ‌سفرهاي ماموريتي و سفرهاي تشويقي تعريف مي‌كنند؛ غلامعلي جعفرزاده ايمن آبادي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به اين سؤال كه آيا چيزي تحت عنوان سفر تشويقي براي نمايندگان وجود دارد؟ به شوخي مي‌گويد: من هم شنيدم اما حداقل خودم بي‌بهره بودم و تا‌كنون تشويق نشدم!

برخي نمايندگان هم سازوكار انتخاب و اعزام نمايندگان از سوي هيأت رئيسه مجلس و يا كميسيون‌ها را ناسالم مي‌دانند. زهره طبيب‌زاده عضو كميسيون آموزش مجلس جزو آن‌دسته نمايندگاني است كه در طول دوره نمايندگي‌اش هيچ سفر خارجي از طرف مجلس نرفته و به قول خودش نخواهد هم رفت. او معتقد است سازوكار انتخاب و اعزام نمايندگان به سفرهاي خارجي سازوكار سالمي نيست و بسياري از اين سفرها جنبه تشويقي براي برخي نمايندگان دارد.

اين عضو كميسيون آموزش مجلس با بيان اينكه سفرهاي برخي نمايندگان گاهي اوقات با تخصصي كه دارند هيچ سنخيت و هماهنگي ندارد، مي‌گويد: مثلا اخيرا عده‌اي از نمايندگان كه فارغ التحصيل رشته علوم انساني هستند به روسيه سفر كردند تا از هوافضاي روسيه بازديد كنند. او حتي از برخي همكاران خودش هم به‌دليل كثيرالسفر بودن انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: چون تعداد خانم‌ها در مجلس كم است وقتي يك نفر از اين جمع مدتي نباشد عدم‌حضورش كاملا محسوس است، ‌وقتي سؤال مي‌كنيم كه خانم فلاني كجاست؟ مي‌بينيم مدام در سفر هستند. اما حسين سبحاني نيا عضو هيأت رئيسه مجلس و رئيس كميته سفرهاي خارجي پارلمان در گفت‌وگو با همشهري موضوع سفرهاي تشويقي براي نمايندگان مجلس را تكذيب مي‌كند.

اتاق شيشه‌اي

پيش‌تر تعدادي از نمايندگان مجلس هم براي شفاف شدن موضوع سفرهاي خارجي، از هيأت رئيسه مجلس در خواست گزارش كرده بودند كه تا‌كنون به نتيجه و پاسخ روشني نرسيده‌اند. جعفرزاده مي‌گويد: بايد كاري كرد كه سفرهاي خارجي نمايندگان مجلس شفاف شود. ما ادعا داريم مجلس اتاق شيشه‌اي است؛ اين چه اتاق شيشه‌اي است كه نبايد سفرهاي نمايندگان آن شفاف باشد. او وظيفه رسانه‌ها مي‌داند تاچنين موضوعاتي كه در هاله‌اي از ابهام قرار دارند و غيرشفاف هستند را از مسئولان مطالبه كرده و براي افكار عمومي روشن سازند.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس اين را هم مي‌گويد كه مخالف سفرهاي خارجي نمايندگان نيستم؛ اما از روز اول دنبال اين بوديم كه ليست سفر نمايندگان مجلس را از هيأت رئيسه مجلس بگيريم اما هيچ‌كس ليستي به ما نداد. جعفرزاده خود يك‌بار از سوي كميسيون برنامه و بودجه سفري كاري به چين داشته اما به‌دليل محرمانه بودن موضوع، از بيان جزئيات آن صرف‌نظر مي‌كند و در همين حد مي‌گويد كه موضوع بر سر آزاد‌سازي‌ برخي كالاها و معاملات اقتصادي بوده است. او مي‌گويد: برخي همكارانمان از يك رانت سفر برخوردار هستند درحالي‌كه هيچ‌كس در مجلس جوابگوي اين موضوع نيست.

حق ماموريت

معمولا روال سفرهاي خارجي پارلمان به اين شكل است كه نمايندگان يا از سمت مجلس و يا به دعوت دولت راهي سفر خارجي مي‌شوند. در حالت اول حق ماموريت نمايندگان را پارلمان و در حالت دوم كه نمايندگان مهمان دولت هستند، حق ماموريتشان با دولت است.

در اين خصوص احمد توكلي نماينده مردم تهران معتقد است، حتي اگر دولت نماينده‌اي را براي همراهي در سفرهاي خارجي دعوت كرد، مجلس بايد تمام هزينه‌هاي مربوط به نماينده را بپردازد تا نماينده زير بار منت دولت نباشد و بتواند وظايف نظارتي‌اش را به‌خوبي انجام دهد. اما نكته مبهم و حاشيه ساز در سفرهاي خارجي نمايندگان مجلس نهم حق ماموريت آنها ست كه به‌صورت روزانه پرداخت مي‌شود. جالب‌تر اينكه خود نمايندگان هم تمايلي براي اعلام رقم دقيق حق ماموريتشان ندارند.

کد خبر 263573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha